2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. getmans1
14. apollon
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. djani
8. metaloobrabotka
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 58435 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 05.10.2017 12:33
Методика за диагностика на паметта. Тест „10-те думи” на Александър Лурия
1. Цел – Оценка състоянието на паметта, активността на вниманието и уморяемост.
2. Описание – Методиката включва стимулен материал, който се разработва обикновено от самия експериментатор и представлява набор от 10 думи, който трябва да са популярни, кратки (от 1-2 срички и не трябва да са близки по значение). Изследват се трите основни паметови процеса: а/ запомняне (фиксация), б/ възпроизвеждане (репродукция) и в/ задържане (ретенция).
Методиката може да бъде приложена спрямо деца над 5 г. и към възрастни.
Методиката се прилага по следния начин: След инструкция, на изследваното лице се прочита набора от 10 думи и от него се иска да ги възпроизведе в произволен ред, колкото се може повече. Четенето, респ. възпроизвеждането продължава не по-малко от 5-6 пъти, като всеки път експериментаторът маркира в бланката си (списъка с думи) всяка една възпроизведена дума, като отбелязва с цифра последователността, в който е била възпроизведена (виж приложената бланка). Ако изследваното лице каже някоя от думите втори или трети път, тя се маркира само веднъж.
3.1. Инструкция (вариант за деца): ”Сега ще проверим твоята памет. Аз ще ти казвам думи, ти ще ги чуеш, а след това ще ги повториш колкото можеш. Повтаряш ги в произволен ред, така както се сещаш за тях”
Психологът прочита предварително подготвения списък от думи, без да бърза, отчетливо и ясно. Изчаква отговора на изследваното лице и записва резултата в протокола. След това дава нова инструкция: „Сега отново ще ти прочета всичките думи, а ти трябва отново да ги повториш – и тези, които каза и тези, които пропусна първия път. Порядъка не е важен”
3.2. Инструкция (вариант за възрастни): ”Сега ще Ви прочета няколко думи. Слушайте внимателно. Когато спра да чета, Вие веднага трябва да повторите толкова думи, колкото сте запомнили. Повторете думите в произволен ред.
Психологът прочита предварително подготвения списък от думи, без да бърза, отчетливо и ясно. Изчаква отговора на изследваното лице. След това се дава нова инструкция: „Сега отново ще Ви прочета всичките думи, а Вие трябва отново да ги повторите – и тези, които назовахте и тези, които пропуснахте първия път. Порядъка не е важен”
Следващите опити (от 3 до 5 прочитания), се повтарят без инструкция, психологът просто казва: „А сега още веднъж”.
След 5-6 повторение, психологът казва: „След един час ще ми кажете думите още веднъж”.
На всеки етап, след повторението на думите, психологът записва възпроизведените думи в протокол, като под всяка възпроизведена дума от списъка, експериментаторът поставя кръстче, за онези, които са били повторени . Ако изследваното лице назове дума, която не е в списъка, тази дума се записва в отделна графа. След един час изследваното лице по молба на психолога възпроизвежда без предварително прочитане запомнените думи, които се фиксират в протокола
4. Стимулен материал: число, хор, камък, гъба, кино, чадър, море, пчела, лампа, котка
5. Обработка и интерпретация на резултатите
Получените и записани в протокола резултати, се отразяват в крива на запомнянето. По формата на кривата могат да се направят изводи за особеностите на запомнянето.
= Здравите деца с всяко следващо възпроизвеждане увеличават количеството на правилно назовани думи, докато изоставащите в развитието си деца възпроизвеждат по-малко количество и могат да демонстрират увеличен брой излишни думи.
= При изследване на възрастни, при третото повторение изследваното лице с нормална памет, обикновено възпроизвежда правилно 9-10 думи.
= Кривата на запомнянето може да даде сведения за състоянието на вниманието при изразена уморяемост. Повишена уморяемост се регистрира в този случай, в който изследваното лице (възрастен или дете) веднага възпроизведе 8-9 думи, а след това всеки следващ път – все по-малко и по-малко, т.е. кривата в графиката не расте, а се снижава.
= Ако изследваното лице възпроизвежда все по-малко и по-малко думи, това може да свидетелства разсейване (отвличане) на вниманието и забравяне.
= Зигзагообразен вид на кривата говори за неустойчивост на вниманието.
= Крива, имаща формата на „плато” свидетелства за емоционална вялост на детето и отсъствие на заинтересованост.
= Броят на думите, запомнени и възпроизведени 1 час по-късно, показват какво е състоянието на дълговременната памет.
Изчисление на успеваемостта при първия етап - фиксация:
В самите графи се очертават най-добрите резултати от повторенията или се пишат в дясно в полето.
1. Успеваемост-фиксация – събират се резултатите от всяко повторение от 1-я етап (пет повторения) и се умножават по 2.
у-фиксация = (5 + 6 + 7 + 9 + 8) х 2 = 33 х 2 – 66 %
Тези 66 % веднага се налагат в класификатора на проф. Константин Мечков и се получава, „умерено нарушение” което е между 68% и 51% ;
Изчисление на успеваемостта при втория етап - репродукция:
2. Успеваемост-репродукция (след 1 час) – разделя се резултата от 2-ри етап и най-добрия резултат от 1-ви етап. Частното се умножава по 100.
у-репродукция = (7 : 9) х 100 = 0,7 х 100 = 70%
Тези 70 % веднага се налагат в класификатора на проф. Мечков и се получава леко нарушение
Изчисление на успеваемостта при третия етап - ретенция:
3. Успеваемост-ретенция – разделя се резултата от 3-ти етап с резултата от 2-ри етап. Частното се умножава по 100.
у-ретенция = (8 : 7) х 100 = 0,1 х 100 = 110%
Тези 110 % веднага се налагат в класификатора на проф. Мечков и се получава „норма” над 84 %
II. „Kрива на запомнянето” (виж отново тест-приложението).
Маркират се от графиката постиженията от всеки етап и се свързват в крива;
Ш Маркери за норма:
- норма – възходяща линия
- норма – постоянно възпроизвеждане на първите 2-3 и последните 2-3 думи
Ш Маркери за нарушения:
- нарушение – ако го няма началото от 2-3 думи и края от 2-3 думи, имаме „лабилен паметов процес”.
- нарушение – крива тип „зиг-заг” говори за органно-мозъчен проблем, но няма гаранция.
Гаранцията е, ако:
а/ първата точка (първо повторение) е по-ниска от 5 ;
б/ кривата стига по-ниско от 9;
в/ при повторението след 1 час – резултатът е едва 1-2 думи.
Такава крива се нарича „органничен тип паметова крива”.
- нарушение – крива тип „плато” – получава се когато при две и повече повторения резултатът е един и същ. Говори за наличие на „съдова органика” (хипертония, хипотония, склероза, епилепсия). Кривата се нарича „съдов тип паметова крива”
- нарушение – повтаряща се крива при седмо, осмо или девето повторение, т.е. повтаря се без изменение. Кривата се нарича крива „мозъчно-травмен тип”
- нарушение – нови думи (конфабулации), с които запълва паметовите следи. Дори при добър резултат наличието на конфабулации (над 3) говори за „лабилен паметов процес”.
Особености:
– Новите думи (конфабулации), които пациентът си е измислил и посочил при теста е симптом за проблем в механичната памет, затова защото човек несъзнателно запълва паметовите празнини. Колкото са повече, толкова по-зле.
– Важното е броят на запомнените думи да нараства.
– При проблем в паметта кривата е зигзагообрана.
– Друг неблагоприятен вариант е т. нар. „плато” – без промяна.
– Държи се сметка от къде сме почнали и къде е крайната точка, т.е. има ли развитие (успех).
– Ако са налице застойни или отрицателни стойности, тогава говорим за съдов проблем (хипертония, хипотония)
– Признак за наличие на проблем е запомнянето на двата края на набора от думи и „загубване” на тези в средата. Например от 5 до 7 позиция.
Стереотипи на възпроизвеждането
- Когато думите се възпроизвеждат в реда на подаването, говорим за прав стереотип – добра фиксационна способност и за личностен стремеж към подреденост.
- Когато възпроизвеждането започва от последните думи — обратен стереотип – несигурност на изследваното лице — стремеж да се подсигури с последните думи.
- Когато възпроизвеждането е зигзаговидно — зигзаговиден стеретотип — затруднена организация на паметовата способност,
- Може и.да няма стереотип — затруднена организация на паметовата способност,
Ако не искаме да изчисляваме успеваемост, ръководим се от ориентировъчна норма, която е достигането на 8 запомнени думи при третото повторение.
В норма човек може да запомни 7±2 елемента при еднократно подаване (думи, цифри, фигури). В теорията този критерий се означава като обем на паметта — пределното число елементи, които могат да бъдат запомнени при едно подаване.
При преценка на паметта като способност с методиката "Заучаване на десет думи" изчисляваме успеваемост за фиксация, която бива два вида: средна успеваемост за фиксация — Уфср., и максимална успеваемост за фиксация — Уфмакс.; изчисляваме и успеваемост на репродукция, възпроизвеждане — Ув.
Средната успеваемост за фиксация е равна на средната аритметична от първите пет повторения. Тъй като думите са десет, за всяка възпроизведена дума се полагат 1.0 %. Максималната успеваемост за фиксация, Уфмакс., е равна на най-големия брой думи, запомнен при ,тези пет повторения, умножен по десет. Успеваемостта за възпроизвеждане изчисляваме по формулата:
У B = (B : У Ф с р) . 100,
където В е броят на възпроизведените думи след един час.
Оформяне на заключение от психологическо изследване
Правила
Външният вид (шапка и антетка) се оформя както при диагностика на вниманието внимание. Съдържанието обаче включва новите сфери, принадлежащи на паметта. И тук не се пишат цифри и проценти, а се посочват степените на Мечков (леко, умерено, значително, тежко, много тежко).
Механично-цифрова слухова памет (Джйекъбсън) – дори при най-малки нарушения има висока значимост, т.е. дори при леко нарушение интерпретацията е за сериозен проблем.
Механично-зрителна памет (Бернщайн) – дава информация за органично нарушение, ако са възпроизведени 3 и по-малко фигури + разминаване в резултатите по Джйекъбсън и „10-те думи” или под 35%.
Паметовата крива дава информация за нарушения от три типа:
а/ мозъчно-съдов
б/ мозъчно-органичен
в/ мозъчно-травмен или травмена болест.
Частични изводи – тук се посочват характерни нарушения, описват се с:
- наблюдава се (установи се, констатирано е) ............. нарушение;
- установена е тенденция към ....................
Общ извод - Като цяло е установено леко нарушение на фиксацията с тенденция към значително нарушение на възпроизвеждането и ретенцията. Констатирани са признаци на нарушения от „мозъчно-съдов” тип (крива) с изразен лабилен паметов процес (конфабулации)
Примерен образец на бланка
З А К Л Ю Ч Е Н И Е
ОТ ПРОВЕДЕНО ПСИХОЛОГИЧЕСКО ИЗСЛЕДВАНЕ
на ................................................................................, на ......... год.
Днес, ........2009г. от ..... до ..... часа, в ...............(място на провеждане).............. беше проведено психологическо изследване за диагностика на паметта на ......................................................., на ....... г., живеещ в ..............................................................................................
Получени са следните резултати:
1. Памет
1.1. Фиксация – ...............................................................................
1.2. Репродукция – ..........................................................................
1.3. Ретенция – ................................................................................
1.4. Механично-цифрова слухова памет – .....................................
1.5. Механично-зрителна памет – .................................................
1.6. Паметова крива – ..................................................................
1.7. Конфабулации –
Изводи: .........................................................................................
- Частични изводи – ......................................................
- Общи, окончателни изводи – .......................................
Провел изследването:...............................
/име, фамилия, подпис/
Отп. в 2 екз.
Екз.№ 1 – пациента
Екз.№ 2 – към дело
дата: ........20..г.
Приложение-1:
Скала на проф. К. Мечков:
Степен Проценти Отклонение
I над 84 няма /норма/
II 84-68 леко
III 68-51 умерено
IV 51-34 значително
V 34-17 тежко
VI под 17 много тежко.
Март 2011г.
С о ф и я
11.10.2011 12:08
за който искам да изкажа искренна Благодарност !!!
Моля и за стандартната бланка за отговори,ако е възможно..
Поздрави, Георги Симчев
психолог в ЦСРИ"ХУМАНИТАС"гр.РУСЕ
22.08.2012 09:36
02.10.2012 12:25
Благодаря!
Благодаря!
13.07.2013 14:10